Νίκος Ορδουλίδης

Ο Νίκος Ορδουλίδης σπούδασε στο University of Leeds της Αγγλίας (διδακτορικό στα πεδία της λαϊκής μουσικολογίας και της εθνομουσικολογίας, και μεταπτυχιακό στην μουσική εκτέλεση) και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πτυχίο μουσικής επιστήμης και τέχνης). Η διδακτορική του διατριβή αφορούσε στο δισκογραφικό έργο του Βασίλη Τσιτσάνη και στα προβλήματα της έρευνας γύρω από την λαϊκή μουσική. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται γύρω από τον μουσικό συγκρητισμό που διέπει τις λαϊκές μουσικές. Επίσης, οι πρακτικές εκτέλεσης του λαϊκού πιάνου συνιστούν μία έτερη πτυχή της ερευνητικής του δραστηριότητας. Είναι ενεργός συνθέτης με έξι δισκογραφικές δουλειές· μέλος του Modern Greek Studies Association, του International Council for Traditional Music και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Από το 2014 έως το 2018 δίδαξε ως Πανεπιστημιακός Υπότροφος στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου. Από το 2018 διδάσκει ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από τον Γενάρη του 2020 εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα, με τίτλο «Οι ετεροτοπίες του πιάνου στα ανατολικά», ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. 

 

Μονογραφίες & Κεφάλαια σε Συλλογικούς Τόμους

  • Ordoulidis, N. (2021). Musical Nationalism, Despotism and Scholarly Interventions in Greek Popular Music. Bloomsbury [pending publication].
  • Ορδουλίδης, Ν. (2020). Τα χαμένα κομμάτια του παζλ της Θεσσαλονίκης: Το αρχείο ηχογραφήσεων του Αλμπέρτου Ναρ. Στο Λ. Ναρ (Επιμ.), Θυμάμαι... Επιζώντες του Ολοκαυτώματος τραγουδούν σεφαραδίτικα τραγούδια (σσ. 8-24). Ιανός.    
  • Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το λαϊκό πιάνο - Η εποχή του ρεμπέτικου. Εκδόσεις Πριγκηπέσσα.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2018). Ανανεώνοντας το λαϊκό. Στο Έ. Ντούρου, & Π. Φρούντζος, Βασίλης Τσιτσάνης, Της γερακίνας γιος (σσ. 6-11). Hot Doc.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2017). Μέγας Εσπερινός του Οσίου και Θεοφόρους Πατρός ημών Θεοφάνους. Αθήνα: Fagottobooks.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2017). Συννεφιασμένη Κυριακή και Τη Υπερμάχω - Καθρέφτισμα ή αντικατοπτρισμός; Αθήνα: Fagottobooks.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2015). Ένα λαϊκό μουσικό σύμβολο. Στο Δ. Μανιάτης (Επιμ.), Τσιτσάνη εγκώμιον (σσ. 112-115). Τα Νέα.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2014). Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983). Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Θεσσαλονίκη: Ιανός ο Μελωδός.

 

 

Άρθρα & Πρακτικά Συνεδρίων (peer review)

  • Ordoulidis, N. (2020). The 'Ecumene' of the Greek Estudiantinas. Conference on the Social, Cultural and Economic History of İzmir and the Region, Hrant Dink Foundation, Izmir (24-25 November 2017) [in print].
  • Ορδουλίδης, Ν. (2020). Αθήνα: Ταταυλιανό / New York: Beykos. Παραλλαγές, Επεξεργασίες, Μεταμορφώσεις. Ετήσιο Συνέδριο Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (1-3 Δεκεμβρίου 2017) [υπό έκδοση].
  • Ορδουλίδης, Ν. (2020). Τεκμηρίωση των ιστορικών ηχογραφήσεων στην Ελλάδα: Η περίπτωση του ρεμπέτικου. 1ο Ετήσιο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών και Αρχείων (21-22 Απριλίου 2017). Αθήνα: Ελληνικό Παράρτημα της Διεθνούς Ένωσης Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης [υπό έκδοση].
  • Ορδουλίδης, Ν. (2020). Η περιπλάνηση της πριγκηπέσσας. Στο Γ. Κοκκώνης, & Σ. Κοζιού (Επιμ.), "Αστικές λαϊκές μουσικές", Πρακτικά 7ου πανελλήνιου συνεδρίου (Καρδίτσα, 18-20 Οκτωβρίου 2019), (σσ. 185-203). Κέντρο Ιστορικής & Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Τμήμα Μουσικών Σπουδών.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2019). Αποδοχές και απορρίψεις στις διασκευές των ρεμπέτικων που συγκροτούν τις "Έξι λαϊκές ζωγραφιές". Στο Κ. Χάρδας, Κ. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, & Ι. Φούλιας (Επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (25-27 Νοεμβρίου 2016) (σσ. 668-678). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το πιάνο στις λαϊκές ορχήστρες του προηγούμενου αιώνα. Μία επισκόπηση του υλικού. 1ο Διεπιστημονικό Συμπόσιο Παράδοσης και Πολιτισμού (σσ. 59-66). Κέρκυρα: Εστία Πολιτισμού Κέρκυρας.
  • Ζουμπούλη, Μ., & Ορδουλίδης, Ν. (2018). «Για τον τεχνίτη και το δάνεισμα είν' έν' από τα όργανα της πρωτοτυπίας του» (Κ. Παλαμάς). Στο Μ. Ζουμπούλη, & Π. Κοριατοπούλου-Αγγέλη (Επιμ.), Η δίκη των ρεμπετών (σσ. 45-51). Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου & Νομική Σχολή Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2015). Η αστική λαϊκή μουσική στην εκπαίδευση της Ελλάδας: Ορισμένα προβληματικά ζητήματα. Στο Φούλιας, Βούβαρης, Κίτσιος, & Χάρδας (Επιμ.), Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον. Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (21-23 Νοεμβρίου, 2014) (σσ. 204-209). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.
  • Ορδουλίδης, Ν. (2014). Λήμμα του Βασίλη Τσιτσάνη στο Grove Music/Oxford MusicOnline.
  • Ordoulidis, N. (2011). The Greek Popular Modes. British Postgraduate Musicology, 11. http://britishpostgraduatemusicology.org/bpm11/ordoulidis_the_greek_popular_modes.pdf

 

 

Εισηγήσεις σε Συνέδρια (peer review)

  • Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το αίνιγμα του μαέστρου: τα ψευδώνυμα «Μωραΐτης» και «Γεωργιάδης» του Σπύρου Περιστέρη. Ο άλλος εαυτός: ψευδωνυμία, ταυτότητα και ετερότητα στην καλλιτεχνική δημιουργία. Μουσικό Χωριό, Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου, (17-18 Αυγούστου).
  • Ordoulidis, N. (2018). Deconstructing Dipoles: the Term ‘Minor’ in Smyrna. Fifth International Conference on Analytical Approaches to World Music (AAWM 2018) & Eighth Folk Music Analysis Workshop (FMA 2018). Thessaloniki, Greece (June 26-29).
  • Ordoulidis, N. (2018). The Eastern Piano: an Introduction and Certain Special Cases in Point. The 12th Symposium of the ICTM Study Group Mediterranean Music Studies ‘Music and Sound at the Mediterranean Crossroads’. (Morocco, Essaouira, 19-24 June).
  • Ορδουλίδης, Ν., Μωυσίδης, Γ., Ντουσάκη, Έ., Θάνη, Ε., Ιωάννου, Α., & Παπαΐωάννου, Έ. (2018). Ένας Σμυρνιός πιανίστας στην Αθήνα – Το οικογενειακό αρχείο του Μήτσου Μέρτικα. Εργαστήρι Μελέτης του Πιάνου στις Λαϊκές Μουσικές, Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής, ΤΕΙ Ηπείρου. Ελληνικό Παράρτημα της IAML, 2ο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης.
  • Ordoulidis, N. (2017). Cosmopolitan Music by Cosmopolitan Musicians: The Case of Spyros Peristeris, Leading Figure of the Rebetiko. Conference Paper, 'Creating music across cultures in the 21st century, The Centre for Advanced Studies in Music (25-27/5). Istanbul Technical University. https://www.academia.edu/34775611/Cosmopolitan_Music_by_Cosmopolitan_Musicians_The_Case_of_Spyros_Peristeris_Leading_Figure_of_the_Rebetiko
  • Ordoulidis, N. (2015). 'Every port is a sorrow': The Bounds between Sea and Misery in Greek Songs. Paper: International Conference: Thalassic Imaginaries: The Mediterranean Sea in Language, Art and Other Forms of Representation (23-24/1). Mediterranean Institute, University of Malta.
  • Ordoulidis, N. (2012). The Minore Dhromos [Popular Mode] in the Songs of Vasilis Tsitsanis. Paper: 1st Conference about the Life and Times of Vassilis Tsitsanis (9/12). The Institute of Rebetology, London, School of Oriental and African Studies.
  • Ordoulidis, N. (2011). The Greek Laiko (Popular) Rhythms: Some Problematic Issues. Paper: 2nd Annual International Conference on Visual and Performing Arts (6-9/6). Athens Institute for Education and Research.

 

Συνθετικό έργο - Δισκογραφία - Αυτόνομα projects

--

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης), Θρησκευτική μουσική για μικτή χορωδία και για μικτή χορωδία και ορχήστρα.

--

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης), Κύκλος βαλς και νυχτερινών για πιάνο σόλο.

1996

Ορδουλίδης, Ν. (μέλος βυζαντινής χορωδίας) Δίσκος «Ιδού αναβαίνομεν – Ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδος». Χορωδία Βυζαντινής Μουσικής Δημοτικού Ωδείου Νάουσας.

2005

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας), Επίσημος τουριστικός οδηγός του Δήμου Νάουσας. Συνθέσεις του ιδίου.

2005

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης), Α΄ Έπαινος στην κατηγορία «Σύνθεση Χορωδίας». Έργο «Kyrie Eleison», για SATB χορωδία και συμφωνική ορχήστρα. 3ος Διεθνής Διαγωνισμός, Βόλος.

2006

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας, τραγουδιστής), 1ος προσωπικός δίσκος: «Όνειρο διπρόσωπο» (ανεξάρτητη παραγωγή).

2006

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης), 2ος προσωπικός δίσκος: Μουσικο-θεατρική παράσταση «Ειρήνη» του Αριστοφάνη. Έργο για συμφωνική ορχήστρα και παιδική χορωδία (ανεξάρτητη παραγωγή).

2007

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας, τραγουδιστής), 3ος προσωπικός δίσκος: «Άρωμα από λουλούδι» (ανεξάρτητη παραγωγή).

2009

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας, τραγουδιστής), 4ος προσωπικός δίσκος: «Λυρικοί Ορίζοντες, 10 λαϊκά τραγούδια για πιάνο & φωνή» (ανεξάρτητη παραγωγή).

2012

Ορδουλίδης, Ν., The Eastern Piano Project – Το Λαϊκό Πιάνο (βλ. www.eastern-piano.com)

2013

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας, διδασκαλία βυζαντινού χορού), Μουσικοθεατρικό ανάγνωσμα «Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος». Έργο για τρεις σολίστες, Βυζαντινή χορωδία και λαϊκό πιάνο.

2014

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας), Μουσική στην ταινία μικρού μήκους «Alone», σε σκηνοθεσία Στέλιου Καλαϊτζή.

2015

Ορδουλίδης, Ν. (συνθέτης, πιανίστας), 5ος προσωπικός δίσκος: «Το λαϊκό πιάνο – η εποχή του ρεμπέτικου» (Melissa music).

 

 

Επαγγελματική & Ερευνητική εμπειρία

2000 – 2007

Βοηθός μαέστρου και ερευνητής στην χορωδία «Μαΐστορες της Μακεδονίας» της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης

2000 – 2007

Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής και Μαέστρος Παιδικής Χορωδίας, Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής Ι. Μ. Βεροίας και Ναούσης.

2004 – 2007

Μαέστρος Μικτής Χορωδίας και Ορχήστρας Πολιτιστικού Συλλόγου «Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων», Θεσσαλονίκη.

2005 – 2007

Καθηγητής Λαϊκού Πιάνου, Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής Ι. Μ. Βεροίας και Ναούσης.

2005 – 2007

Μαέστρος Μικτής Χορωδίας Κ.Α.Π.Η. Ωραιοκάστρου, Θεσσαλονίκη.

2005 – 2006

Καθηγητής Μουσικής σε ολοήμερα δημοτικά σχολεία, Θεσσαλονίκη.

2011 – 2014

Ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Πολιτιστικής Εταιρείας Μουσικής «Βασίλης Τσιτσάνης».

2012 – 2019

Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής και Λαϊκού Πιάνου, Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής Ι. Μ. Βεροίας.

2014

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (καθηγητής λαϊκού πιάνου και μουσικών συνόλων).

2014 – 2020

Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας και Ναούσης.

2015 – 2018

Πανεπιστημιακός Υπότροφος του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Αντικείμενο: Μουσικολογία με έμφαση στην Αστική Λαϊκή Μουσική.

2017 – 2019

Υπεύθυνος Μουσικολόγος του έργου «Οργάνωση και λειτουργία του Κέντρου Έρευνας – Μουσείο Τσιτσάνης» στα Τρίκαλα.

2018 – 2019

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (καθηγητής λαϊκού πιάνου και μουσικών συνόλων).

2018 – 2020

Μαέστρος Μικτής Χορωδίας και Ορχήστρας Πολιτιστικού Συλλόγου «Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων», Θεσσαλονίκη.

2019 – 2020

Διδάσκων στο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Η ελληνική μουσική από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα». Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Κέντρο Επιμόρφωσης και δια Βίου Μάθησης.

2019 – 2020

Επιστημονικός Συνεργάτης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αντικείμενο: Μουσικολογία – Εκτέλεση οργάνου.

2020 – 2022

Μεταδιδακτορική έρευνα με τίτλο «Οι ετεροτοπίες του πιάνου στα ανατολικά». Συγχρηματοδότηση από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων Ερευνητών/Ερευνητριών - Β κύκλος» (MIS 5033021) που υλοποιεί το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.

 

TORUS web site